........

........

Sabtu, 20 Oktober 2012

Getas...





Bismillah....

Getas wif ♥ resepi sebentar ya sayang.,,upload dulu... Edisi minjam hp Zauji.... ^^♥

30 mins later....he3

Zauji baru ke kantor soooo tadi sibuk lah...zauji kata sedapp lembuttt...dan pagi2 dah berbunga-bunga hati akak.... ^^♥ anak2 akak tidak suka sangat kuih tradiosional kalau pikir2 ikut siapa ya *ikut akak lah...hu3* kemarin bikin puteri ayu = putu ayu...akak habissskan...mer
eka hanya kata cantik aja...nusaibah lagi best " umi sedappnya dan cantiknya kuih ini tapi adik dah kenyang adik makan separuh aja" ^_* kuih ini favourite zauji n zakirah...waktu bentukkan kuih biasa lah akak bikin 3 corak...bulat...memanjang...dan ♥ .

Resepi nya dari sista Siti Delima Jazakillahu khairon...akak suka blognya....
http://www.sitidelima.com/2011/11/kuih-getas.html

Kuih Getas

Bahannya...
250 gm tepung pulut (terigu ketan.)
150 gm kelapa parut putih
130 ml air
secubit garam (bagi akak lebihkan dikit atau tadi akak cubit manis....he3...lain kali cubit geram...baru rasa)

bahan untuk gula (sira)
3/4 cawan gula pasir (150gm )
1/2 cawan air

caranya...
1. Campurkan tepung pulut, kelapa parut dan garam dan gaul sebat (afwan ya aduk ...emang kalau di sini bahasa aduk = gaul...kalau di indo maknanya lain...gubrak.com ). Kemudian tambah air sedikit demi sedikit dan gaul adunan hingga menjadi doh.

2. Kepalkan adunan ngikut bentuk suka hati adik lah...akak bikin bentuk bulat...memanjang dan ♥ ....dan dileperkan sedikit ... bikin sampai habis.
3. goreng hingga kekuningan, apinya sederhana kerna cepat masak...kemudian ketepikan.

4. untuk membuat air gula (sira), didihkan air dalam kuali (wijan) (kerna mudah apabila kita nanti meratakan gula keatas kuih ) kemudian masukkan gula dan gaul rata hingga pekat, berbuih dan bertali.

5. setelah sira pekat, kecilkan api dan masukkan kuih yang telah siap digoreng tadi. Gaul kuih sehingga sira rata keseluruh permukaan kuih. Bila gula mula mengeras matikan api. Sedia utk dihidangkan.

emang mudah sekali dan dipermudahkan kita memasak apa saja juadah yang keluarga gemari dengan hadirnya blogger yang pemurah hati berkongsi resepi dengan kita...Alhamdulillah ♥

Tiada ulasan: