........

........

Selasa, 31 Mei 2011

~ Asam Pedas ~


Bismillah….


Ahad kemarin kami pergi ke Johor Selera….makan asam pedas ikan merah….tidak begitu sedap bagi ana dan zauji pun berpendapat sama…….selalunya keluarga lebih suka masakkan ana tapi kekadang tukang masak jemu dengan masakkannya maka kami keluar makan diluar…..he3….ana suka sewaktu makan diluar melihat cara masakkan dan cara menyaji makanan….makanan walaupun ringkas kalau disajikan cantik pasti kelihatan lebih sedap dan menyelerakan……asam pedas ini dimasak berbagai cara….masakkan orang melayu yang begitu popular baik bagi orang spore atau msia…..yang menjadi kemestian untuk dipelajari…..masakkan hari ini asam pedas ikan pari….asam pedas boleh dimasak dengan berbagai ikan dan cara…..keluarga paling suka asam pedas ikan pari….ikan pari ini harus dicari yang size kecil….kerna rasanya lebih enak dan tidak mengeluarkan bau yang…..tidak disukai…..selalunya asam pedas mesti ada daun kesum….kerna daun kesum memberi bau harum dan menambah kelezatan masakkan…….Jom kita masak…..


Cara membersihkan ikan pari….

Ikan pari di potong sederhana di cuci bersih….dan direndam bersama air asam jawa…..

Bahan untuk dikisar…..

10 Lada kering (digunting serong dan direbus dahulu)

* jika tidak didapati lada kering bisa ditukar pada lada segar…..pedas mengikut citarasa sendiri….

4 Bawang merah

3 Bawang putih

½ inchi Kunyit hidup (segar)

Belacan (terasi)

Dikisar halus…..

Bahan segar….

Serai dititik (digeprek….he3 ini ummu aisyah yang beritahu )

Sayur bendir (lady fingers)

Daun kesum (daun kesum jika tidak didapati maka bisa ditukar kpd daun limau)

Alhamdulillah hari ini nambah ilmu kata Ukhty Rara Wiraswita

"yg dijawa Coba pakai bunga kecombrang, sama rasa juga.."

Garam secukup rasa

Air secukupnya

Air asam jawa

Cara memasaknya…..

Tumis garing bahan kisar dan garam secukup rasa dengan minyak....berserta serai ……ini perlukan kesabaran….minyak menumis sederhana…apabila agak mengering tambah sedikit air….dan tumis lagi sampai pecah minyak…..

Lalu dimasukkan air asam jawa dan air secukupnya (airnya terpulang pada kepekatan atau cairnya kuah asam pedas )……masukkan daun kesum dan ikan pari kemudian masukkan bendir…..masak sehingga mendidih…..

Asam pedas biasanya disajikan dengan nasi putih beserta keropok ikan….telur asin atau telur dada….dengan tumis sayur…..yang paling disukai asam pedas dengan tempe goreng kicap….

Ini asam pedas citrasabuahhati…..favourite keluarga….sewaktu buahhati atau zauji pulang safar….. sewaktu ditanya lauk apa yang hendak disediakan menyambut mereka pulang…..pasti mereka menjawab asam pedas…….buahhati makan bersama nasi kemudian berulang makan bersama roti…..sampai licin…..Alhamdulillah….♥

Tiada ulasan: